کشاورزی »مسافرت مبتنی بر صنعت کشاورزی که به پشتیبانی از اقتصاد کشاورزی بومی‌منطقه انجام می‌شود.
«مسافرت نیاشناسی » (که آنرا مسافرت نسب شناسی) هم می‌گویند و هدف از آن سفر به دیار آبا و اجدادی و زادگاه نیاکان و گاهی آشنا شدن با فامیل است.
« مسافرت میزی »و« مسافرتمجازی »که در آن فرد به صورت فیزیکی سفر نمی‌کند بلکه از طریق اینترنت ، کتاب‌ها ، تلویزیون و غیره به کشف دنیا می‌پردازد.
« مسافرت صوتی »شامل تورهای صوتی در حین قدم زدن و سایر اشکال راهنمایی صوتی مثلاً در موزه‌ها و نیز کتب سفرشنیداری می‌شود.
« مسافرت فروشگاه کتاب »فروشگاه کتاب (خرید اینترنتی کتاب)این سیستم اقدامی‌است در جهت حمایت از فروشگاه‌های مستقل کتاب و صاحبان آن‌ها را ترغیب می‌کند که کتابهای خود را به اقصی نقاط دنیا برده و عرضه نمایند اگر جه که فروشگاه های اینترنتی بنوعی سفیر مجازی در این حوزه محسوب می‌گردند.
« مسافرت فرهنگی »شامل توریسم شهری بازدید از اماکن و شهرهای تاریخی و دیدنی مثل برلین، کاتماندو، لاهور، لیما، بوینس آیرس، لندن، پاریس، دهلی، رم، پراگ، دوبروفنیک، پکن، استانبول، کیوتو، ورشوو مشاهده میراث فرهنگی آنان می‌شود. این گردش می‌تواند حاوی تجربه واقعی و تخصصی فرهنگی هم باشد مثلاً در توریسم موزه هنری که در آن افراد از انواع موزه‌ها بازدید می‌کنند یا توریسم اپرا که در آن از کنسرت‌ها و اپراها دیدن می‌شود.
« مسافرت تاریک » این نوع از توریسم به منزلهی سفر به مناطق مرتبط با موضوع مرگ رنج است. اولین تور از این دست سفرهایی بود که به لیک هورست انجام شد تا از محل سقوط کشتی فضایی هیندربرگ در نیوجرسی بازدید به عمل آید.
« مسافرت مصیبت » سفر به مناطق مصیبت زده ‌است که هدف اصلی نه کمک به مردم بلکه دیدن صحنه‌های جالب است. اگراین بازدیدها مانع عملیات امداد و نجات و کارهای تعمیراتی باشد می‌توان مسئله‌ساز هم بشود.
« مسافرت دارو و مواد مخدر » این نوع توریسم به سفرهای خاصی اطلاق می‌شود که با هدف تهیه دارو اعم از نوع مجاز و غیرمجازآن انجام می‌گیرند.
«مسافرت زیست محیطی » در این نوع گردش کمترین اثر سوء بر محیط زیست ایجاد می‌شود مثلاً تورهای صحرایی کنیا ، گردش در جنگلهای بارانی بلیز و پیاده روی در لاپلاندیا در پارک ملی .
« مسافرت تحصیلی » شامل سفر به مراکز تحصیلی یا بازگشت به زندگی جنگلی یا سایر نقاطی می‌شود که در آن‌ها می‌توان انواع کلاس‌ه ارا تجربه کرد. مثل کلاس‌های آشپزی صنایع دستی و غیره.
« مسافرت افراطی » شامل سفر به نقاط خطرناک و دارای ریسک بالا.
« مسافرت قمار » مثل سفر به شهرآتلانتیک در نیوجرسی ، لاسوگاس در نوادا ، پالماسپرینگ در کالیفرنیا ، ماکائویا مونته کارلوبرای انواع قمار در کازینوها .
« گردش در باغ » بازدید از باغهای گیاه‌شناسی در مناطق معروف از نظر تاریخ گیاه شناسی مثل ورسیلزو تاج محل .
« مسافرت میراث » بازدید از نواحی تاریخی مثل رم ، آتن ، کراکویا مراکز صنعتی مثل کانال‌ها و راه‌آهن‌ها و رزم گاههای قدیمی‌و غیره. « مسافرت سلامت » معمولاً برای فرار از شهرها و گریزازاسترس یا شاید برای لذت بردن از آفتاب وغیره می‌باشد. اغلب به استراحتگاه‌ها و یا «چشمه‌های آب گرم».
« مسافرت سرگرمی‌» گردش به تنهایی یا گروهی برای مشارکت در سرگرمی‌ها ، دیدار با دیگران و افرادی که علایق مشابهی را دنبال می‌کنند یا مایلند تجربه‌ای خاص در مورد یک سرگرمی‌داشته باشند. مثل تورهای باغی، رادیوی آماتور، یا سیرک‌های رقص میدانی.
« مسافرت جامع » ویژه کسانی که ناتوانی یا محدودیت‌های کارکردی دارند. در بعضی از مناطق به آن «توریسم همگانی» گفته می‌شود. اساس کار آن‌ها را اصول طراحی و توسعه مقصد جهانی تشکیل می‌دهد.
« مسافرت پزشکی » مثل
انجام امور خاص پزشکی که در کشور خاصی غیر قانونی محسوب می‌شود مثل سقط جنینو مرسی کیلینگ
برای مراقبت‌های پیشرفته پزشکی که در کشوری وجود ندارد.
درمواردی که اقدامات پزشکی با نوبت‌های طولانی همراه باشد.
بهره‌مندی از مراقبت درمانی ارزان و یا رایگان
« مسافرت فرهنگ پاپ » گردشی که در آن افراد از محل خاصی دیدن می‌کنند و عموماً درپی دیدن فیلم یا خواندن مطلبی در مورد آن هستند.
« مسافرت دائمی‌» افراد ثروتمند همیشه درسفرهایشان حرفه‌ای هستند و برخی از آنها با هدف گریز از مالیات و این که ساکن کشور خاصی محسوب نشوند از این نوع گردش استفاده می‌کنند.
« مسافرت زیارتی » زائران اماکن مقدس قدیمی‌(مثل برخی نقاط زیارتی در رمو سانتیاگو دی کامپوستلا ویژه‌ی کاتولیک‌ها)، معابر و عبادتگاه‌های ویژه هندوان و بودائیان، مونت آتوس یا کلیساهای رنگ آمیزی شده شمال مولداوی برای ارتودکسها و مراکز مذهبی مانند مساجد، مقبره‌هاو غیره.
« گردشگری جنسی » که به سفر با قصد برقراری رابطه جنسی به خصوص با زنان روسپی انجام می‌شود.
« مسافرت تک نفره » که به سفر یک نفره اطلاق می‌شود.
« سفر ورزشی » یکی از راههای گذراندن تعطیلات پرداختن به ورزش هایی چون اسکی گلف و شیرجه است. سفر برای تماشای رویدادهای ورزشی بین‌المللی مهم مثل جام جهانی فوتبالیا همراهی تورهای The Ashes.
« گردشگری فضایی » به گونه جدیدی از گردشگری گفته می‌شود که در طی آن گردشگر سوار بر یک فضاپیما راهی سفر زیرمداری و یا سفر مداری می‌شود. سفرهای زیرمداری در حال حاضر هنوز عملیاتی نشده است اما سفرهای مداری توسط سازمان فضایی فدرال روسیه به مقصد ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام می‌گیرد. هزینه این سفر اکنون ۲۵ میلیون دلار آمریکا است.
« سفر بی هدف » به سفری گفته می‌شود که در آن فردی سفر را از مقصد سفر مهمتر می‌داند و دائما بدون هدف خاصی رهسپار مسافرت می‌شود.
« سفر شرابی » بازدید از مناطق تهیه شراب باغها ی انگور ویژه تولید شراب میخانه‌ها مراکز چشیدن انواع شراب جشنواره شراب وامکان خاصی که با هدف مصرف و خرید شراب فعالیت دارند.
2-2 مسافر، دیدارکننده یا گردشگر
این اصطلاح برای توصیف شخصی که به جایی مسافرت می‌کند و در مکانی دور از محیط معمولی خود برای بیش از یک شب اما کمتر از یک سال به منظور تفریح ، تجارت یا مقاصد دیگر اقامت دارد استفاده می‌شود.
سازمان جهانی جهانگردی (W.T.O) ضمن انجام یک تقسیم بندی بین اصطلاحات جهانگرد یا گردشگر (Tourist) گردشگر یک روزه (Same day visitor)، دیدار کننده (Visitor) و مسافر (Traveler) تعاریف ذیل را ارایه می‌دهد:
ـ جهانگرد یا گردشگر (دیدار کننده یک شبه): مقصود کسی است که دست کم یک شب در یک اقامتگاه عمومی‌یا خصوصی، در محل مورد بازدید بسر برد.
ـ گردشگر یک روزه کسی است که یک روز به مکان دیگری می‌رود ولی شب را در آنجا نمی‌گذراند.
ـ دیدار کننده کسی است که به مکانی غیر از محیط معمولی خود مسافرت می‌کند کمتر از 12 ماه متوالی در آنجا بسر می‌برد و هدف اصلی از این مسافرت این نیست که در مکان مورد بازدید در ازاء دریافت پول کار کند.
ـ مسافر کسی است که بین دو یا چند نقطه مسافرت کند (وای گی،چاک؛ 22:1382).
با توجه به مجموعه تعاریف عنوان شده در مورد جهانگرد، باید گفت سه ویژگی اصلی در این تعاریف مدنظر است:
الف) مدت زمان مسافرت
ب) فاصله مکانی
ج) انگیزه ها و اهداف مسافرت
بنابراین جهانگرد به کسی اطلاق می‌شود که مدت زمان سفر او بیش از 24 ساعت و کمتر از 12 ماه بطول انجامد، فاصله مکانی مسافرت باید بیش از 70 کیلومتر باشد و سفر او با یکی از انگیزه های تفریحی، استراحتی، فرهنگی، دیدار از آثار باستانی و تاریخی، بازدید از مناظر طبیعی و یا موارد مشابه صورت گیرد.
البته با در نظر گرفتن اهداف، انگیزه ها، مقاصد و مدت سفر جهانگردی تقسیم بندی های مختلفی از جهانگرد صورت گرفته است.
2-1-3 مفهوم امنیت و ابعاد آن
امنیت یک مفهوم آشنا وقابل شناخت برای تمام جوامع بشری از جوامع اولیه چون قبایل کوچک گرفته تا امپراتوریهای بزرگ جهان باستان و دولت شهرهای یونان بوده است و به همین قسم امروز نیز تلاش برای رسیدن به “وضعیت امن” و یاSecure” “Situation اولویت نخست سیاستهای واحدهای سیاسی مختلف راتشکیل داده وراه های تامین آن از جایگا هی خاصی در سیاست گذاری های امنیتی دولت ها در قالب امنیت ملی برخودار است.
مبنا و اساس جستجوی امنیت را می توان در انگیزه هاو کششهای انسانها دنبال کرد به این معنی که جستجوی امنیت از مهمترین کششها و انگیزه های انسانی است که با جوهر هستی انسان پیوند نا گسستنی دارد.حفظ ذات و صیانت نفس از اساسی ترین میلهای انسان است که به روایت تاریخ حتی انسانها اولیه وقتی به آشیای برمی خوردند که برای آنها نا اشنا بودند از ترس اینکه مبادا به آنها اسیب برسانند به مغاره ها پنا می بردند و خود را پنهان می کردند. که این در حقیقت خود نشان دهنده آن است که نیاز به امنیت مانند اکثریت نیازهای انسانها یک امری کاملا طبیعی بوده انسانها را وا می دارد که در تامین آن چه در سطح فردی و یا جمعی از خود تحرکاتی نشان دهد. وبعدا انسانها در پی برآوردن نیازهای زیستی ازیکدیگر وارد مناسبات گوناگون می شوند و تشکیل جامعه می دهند، اساس تشکیل جامعه نیز مسائل امنیتی بوده که درین خصوص می توان به نظریه قرارداد اجتماعی فلاسفه قرن هجدهم از هابز گرفته تا روسو اشاره کرد که به عقیده آنها نیاز به تضمین جمعی امنیت افراد اولین مرحله قانونی برای شکل گیری یک دولت است.
به این صورت می توان گفت که تامین امنیت و راهای دستیابی به آن از جمله ای سنگ بناهای شکل گیری واحدهای سیاسی از نگا تاریخی بوده تا ازین طریق اعضای جوامع مذکور بتوانند به کمک همدیگربه مهمترین نیازی شان که تامین امنیت است دست یابی حاصل کنند.اما آنچه در جوامع اولیه و حتی تا این اواخر یعنی تا آواخر ده 1980 میلادی مطرح بود یک دیدگاه محدود به امنیت بود طوری که بحث امنیت روی موضوعات نظامی متمرکز بود یعنی یک نوع دید تقلیل گرایانه نسبت امنیت حکم فرما بود. و امنیت را در توانایی های نظامی و برقراری صلح بعد از جنگها جستجو می کردند(بوزان،1378 :ص23 ).
ولی امروز امنیت دیگر محدود به آرامش پس از جنگ های ویرانگرو توانایی نظامی نشده بلکه به تمام سطوح زندگی مدرن انسانها راه می گشاید ومربوط می شود. امروزه مفهوم امنیت تنها مسایل نظامی را در برنمی گیرد ، بلکه تمام عرصه های اقتصادی ، فرهنگی ، سرزمین ، تمدن وجان انسانها را در می نوردد ودر تمام ابعاد زندگی انسان مصداق ومعنی پیدا می کند. و از همین سبب است که به تعریف جدید امنیت یعنی “امنیت فراگیر” تاکید می گردد. بنا تحولات بوجود آمده نه تنها سبب تغیردر مفهوم امنیت و ابعاد آن گردیده بلکه راه هاو استراتژی که در جهت دست یابی به امنیت توسط واحدهای سیاسی وضع می گردد را نیزدر بر می گیرد.که ما این موضوع را در تحت عنوان بعدی بطور مفصل به بحث و بررسی خواهیم گرفت.
اما امنیت چه مفهوم را در بر دارد؟ و یا به عباره دیگر وقتی که ما کلمه امنیت را به کار می بریم با کار برد این می خواهیم چه را بیان کنیم؟ و یا مفهوم امنیت توصیف کننده چه وضعیت می تواند باشد؟. بنا این قبیل سوالات ما را به ارایه یک تعریف از امنیت سوق می دهد،ومشکل که در ارایه یک تعریف جامع از امنیت ماننداکثر مفاهیم دیگری که در حوزه علوم بشری کاربرد دارد همانا عدم موجود اجماع روی یک تعریف ازین مفهوم می باشد.حتی به عقیده بعضی از علما این عدم اجماع نسبت به ارایه یک تعریف جامع از امنیت نسبت به مفاهیم دیگری ازین قبیل عمیق تر می باشد، به گفته باری بوزان این عدم اجماع بیشتر ناشی ازنبود درک عمیق ازمفهوم امنیت می باشد.به گفته وی عوامل که در نبود یک درک عمیق از امنیت دخیل می باشند قرار ذیل است:
الف) پیچیدگی موضوع: یعنی پیچیدگی که در این مفاهم موجود می باشد باعث گردیده است تاتحلیل گران از آن روی گردان شوند.این مفهوم حالت گسترده دارد و روی نقطه خاصی متمرکز نمی باشند.به همین جهت بطورکلی آنهارا نمی توان تعریف کرد بلکه فقط در ارتباط با موارد خاص تعریف می شوند.اصولا مفاهیم بحث انگیز بجای ارایه نکته خاص بطور دقیق یک حوزه معین را مورد توجه قرارنمی دهند.
ب) وجود دامنه مشترک بین این مفهوم و مفهوم قدرت در شرایط رو در روئی جدی است: به گفته واقع گرایان که می گویند صحنه بین المللی صرف صحنه کشمکش قدرت ها است.طبق این بیان به نظر می رسدکه دولتها اسیر کشمکش قدرت هستند و امنیت از مشتقات قدرت و بویژه قدرت نظامی است. مفهوم امنیت آنقدر تحدید شده که بصورت بیان چگونگی وضعیت گروهی از دولتها در کشمکش قدرت در آمده و یا به میزان ثبات در توازن کلی قدرت اطلاق گردیده.بدین ترتیب می توان گفت که امنیت تبدیل به واژه معادل چیزی اندکی بیش از قدرت شده که در حوزه گسترده عمومی چندان معنای مستقل نداشته همواره در کشمکش قدرت در روابط دولت ها بررسی می گردد.
ج) نکته عدم پایداری هویتی در تعریف خودی/ غیر خودی: اینکه چه کسی دشمن است ونامحرم وچه کسی دوست ومحرم پنداشته می شود یک مقوله است که از دیر باز ذهن سیاستمداران را به خود جذب کرده است. این مقوله از این جهت قابل توجه است که برای دولتها نه دشمن همیشگی و نه دوست همیشگی وجود دارد.همرا با این ناپایداری مفهوم امنیت نیز دچار ابهام گردیده بدلیل که در خیلی موارید امنیت در رابطه با دوستی ها و دشمنی ها معنی