جولای 10, 2020

اثر پروبیوتیک‌ها بر بدن و کاهش وزن | سبزیجات

اثر پروبیوتیکا بر بدن و کاهش وزن

پروبیوتیکا ارگانیسمایی مانند باکتری و مخمر هستن که نقش مهمی در بهبود سلامتی دارن. این ترکیبات پرطرفدار امروزه در انواعی از غذاها و مکملا وجود دارن.

 

 

بهتره این جور شروع کنیم:

دستگاه گوارش هممون دارای بیشتر از ۵۰۰ نوع باکتری مقیمه که به هضم و جذب غذا کمک می کنن. البته غیر از گوارش نقشای دیگری از جمله تقویت سیستم ایمنی هم واسه اونا تعریف شده.

محققان می گن که برهم خوردن تعادل بین باکتریای موجود در روده می تونه شروع کننده مشکلات بسیاری در دستگاه گوارش باشه. این همون اتفاقیه که بعد از دچار شدن به یه عفونت و یا بعد از مصرف یه آنتی بیوتیک اتفاق می افته. واقعا این ارگانیسما با ورود به بدن و حضور فعال خود در سیستم گوارش منتهی به بهتر شدن سیستم گوارشی آدم و بروز اثرات مطلوب سلامتی بخش می شن.

 

اما چیجوری؟

این ارگانیسما به واسطه تولید مواد پیشگیری کننده از جمله باکتریوسین و اسیدلاکتیک و هم اینکه با پیشگیری از اتصال و رشد سویهای باکتری مریض کننده در مخاط روده از بروز خیلی از عفونتا پیشگیری می کنن. پس نقش مهمی در تقویت ایمنی بدن دارن.

شایع ترین پروبیوتیکایی که امروز در مواد غذایی و هم مکملا یافت می شن لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا هستن که خیلی وقتا در روند تولید مواد غذایی به اونا اضافه می شه.

 

اما کلا امروزه پروبیوتیکا به سه صورت مصرف می شن:

۱. به صورت مکملای غذایی به شکل پودر، شربت یا قرص

۲. مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیکا مانند ماست، شیر و پنیر

۳. و یا مواد غذایی که خود غنی از پروبیوتیکا هستن مثل ماست ساده و طعم دار نشده، کفیر، سویا، توفو، حبوبات، لوبیا، کلم آب پز، سرکه و ترشی

یکی دیگه از دلایل اثرات پروبیوتیکا بر کاهش وزن رو میشه خود مواد غذایی

و ترکیبات موجود در اون دونست. دقت کنین، ماست، کفیر، حبوبات، لوبیاها، سویا، کلم همه از منابع پروبیوتیک ها و از مواد غذایی پر طرفدار در کاهش وزن ان که شامل بالای فیبر و کلسیم و هم اینکه دست کم چربی موجود در اونا این مواد غذایی رو به

مواد غذایی موثر در کاهش وزن تبدیل کرده

از اثرات به درد بخور اونا در موردای جور واجور میشه به موارد زیر اشاره کرد:

با پیشرفت علم و در نتیجه تحقیقات گسترده پروبیوتیکا از سال ۱۹۳۰ طرفداران زیادی پیدا کردن. الان این ترکیبات نقش مهمی رو در پیشگیری و درمان مریضیای جور واجور از جمله موارد زیر رو دوش دارن:

* اسهال به وجود اومده به وسیله عفونت، مسمومیت غذایی و یا مصرف آنتی بیوتیکا

* عفونتای مجاری ادراری

* پیشگیری و یا درمان عفونت های قارچی

* سندرم روده تحریک پذیر

* اگزما و مریضیای پوستی

* کاهش خطر برگشت سرطان مثانه

* پیشگیری از دچار شدن به سرطان کولون

* بهبود و تقویت سیستم ایمنی

این به طور کامل طبیعیه. وقتی دستگاه گوارش به عنوان یکی از مهم ترین محل روبرو شدن با باکتریا، ویروسا و کلا عوامل مریض کننده در تعادل و سلامت کامل نباشه، خطر خیلی از مریضیا افزایش پیدا می کنه. کاری که پروبیوتیکا می کنن ایجاد تعادل و سلامت در جدار دستگاه گوارشه؛ یعنی همون خط حمله به عوامل مریض کننده. پس باعث تقویت سیستم ایمنی روده ای می شن و این به معنی پیشگیری و درمان خیلی از مریضی هاست.

پس کلا تقویت سیستم ایمنی و خاصیت ضدمیکروبی، کاهش جوابای ایمنی و کاهش آلرژیای غذایی، بهبود کارایی دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، درمان اسهال زیاد کودکان، بهبود هلیکوباکترپیلوری، کاهش اثرات جانبی آنتی بیوتیکا، کاهش حساسیتای پوستی و عفونتای تنفسی، کم شدن نشونه های سندرم روده تحریک پذیر، آرتریت روماتوئید، کاهش کلسترول خون از جمله مهم ترین اثرات مصرف پروبیوتیکا بر بدنه.

تحقیقات نشون دادن که پروبیوتیکا می تونن به کاهش مشکلات نبود تحمل لاکتوز کمک کنن. همونجوریکه می دونین افراد گرفتار به نبود تحمل لاکتوز بعد از مصرف شیر و فراوردهای لبنی دچار درد شکم، تهوع، دل پیچه و اسهال می شن؛ اما وجود پروبیوتیک هاا با کم شدن گاز، اسهال و بقیه مشکلات به وجود اومده به وسیله نبود تحمل به لاکتوز رو کم می کنه.

اما زیادی اونا هم می تونه خطر آمیز باشه

تحقیقات هنوز به این مسئله که مصرف چه مقدار از این پروبیوتیکا به طور کاملً ایمنه پی نبرده ان. بعضی از افراد حتی از مصرف مقدار کمی از اونا هم دچار نفخ و دل پیچه می شن. ورود مکملای پروبیوتیکی امروزه این مشکلات رو بیشتر کرده و مشکلات گوارشی به وجود اومده به وسیله مصرف زیادی پروبیوتیکا بیشتر از گذشته شده. واسه کاهش این جور مشکلات مصرف پروبیوتیکا بهتره به جای به کار گیری مکملا از منابع غذایی طبیعی مانند فراوردهای شیری و لبنی مانند ماست، دوغ، شیر سویا، لوبیا سویا، توفو، کلما و ترشیا در رژیم غذایی خود استفاده کنین.

 

اما یکی دیگه از اثرات پروبیوتیکا بر بدن کمک به کاهش وزنه

بررسیا و تحقیقات انجام شده اعلام داره که وضعیت باکتریا در دستگاه گوارش افراد چاق و دارای اضافه وزن دارای فرقای زیادی در مقایسه با افرادیه که دارای وزن طبیعی هستن.

عقاید زیادی هست که میگه پروبیوتیکا با اثر بر سوخت و ساز و انرژی مصرفی به وسیله بدن می تونن اندازه چربی ذخیره شدن در بدن رو تحت اثر بذارن؛ اما نه اینکه فکر کنین پربیوتیکا قرصای جادویی لاغری هستن و پایان هر چربی در بدن. واقعا بهبود هضم و جذب مواد غذایی و تسریع سوخت و ساز و متابولیسمه که مانع تجمع چربی در بدن و سوختن چربیای تجمع یافته شده می شه و به پروبیوتیکا خاصیت کاهنده وزن رو میده.

اما یکی دیگه از دلایل اثرات پروبیوتیکا بر کاهش وزن رو میشه خود مواد غذایی و ترکیبات موجود در اون دونست. دقت کنین، ماست، کفیر، حبوبات، لوبیاها، سویا، کلم همه از منابع پروبیوتیکا و از مواد غذایی پر طرفدار در کاهش وزن ان که شامل بالای فیبر و کلسیم و هم اینکه دست کم چربی موجود در اونا این مواد غذایی رو به مواد غذایی موثر در کاهش وزن تبدیل کرده.

الهه گودرزی

بخش تغذیه وآشپزی تبیان

منبع : tebyan.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *