جولای 10, 2020

اثر مصرف کافئین در ورزش و ورزشکاران | بیماری

: اثر مصرف کافئین در ورزش و ورزشکاران

به گزارش آلامتو و به نقل از فیتامین؛ در پژوهشی تاثیر کافئین بر تمرینها روی یه فرد بررسی شد. در این تحقیق اون به مدت ۳۰ روز قبل از تمرین، کافئین مصرف کرد و نتیجه رو به این صورت توضیح داد:

اثرات کافئین سریع مشخص می شه

ورزشکاران استقامتی (دوچرخه سواران) با مصرف کافئین قبل از مسابقه، عملکردشون حدود ۵ درصد زیاد شد.

این به اون معنیه که واسه مصرف کافئین در ورزش صبحگاهی، باید ساعت ۴ صبح از خواب بیدار شید؟ حالا خوبیش اینه اینطوری نیس. من ۱۰ دقیقه پس از قورت دادن کپسول کافئین، تاثیر کافئین رو احساس کردم.

کافئین در برطرف شدن یبوست خوبه

در این آزمایش ۳۰ روزه پس از اینکه قرص کافئین مصرف می کردم، چندین مورد اورژانسی اتفاق و باعث شد که هر صبح حموم بروم و هم واسه بیرون رفتن حتما باید اول به دستشویی می رفتم.

در پژوهشهای بسیاری، رابطه مصرف کافئین با افزایش ایستادگی مشخص شده. در سال ۲۰۰۴، کافئین به عنوان داروی افزایش کارکرد شناخته شد؛ حتی در ورزشکاران المپیک، سطح کافئین قبل از رقابت باید تنظیم باشه.

براساس یکی از پژوهشها، دریافت کافئین کارکرد ورزشی رو در ورزشکاران غیرحرفه ای (نه در ورزشکاران حرفه ای) بالا می بره.

در روز اولی که کافئین مصرف می کردم، با افزایش شدت، کمتر احساس تنگی نفس داشتم؛ اما این تاثیر در روز ششم کمتر شد و به نظر رسید که بدنم به دوز ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز عادت کرده بود.

کافئین در پیشگیری از دردهای عضلانی موثره

در تحقیق دیگری، وقتی که دوچرخه سواران استقامتی کافئین مصرف کردن، دچار گرفتگی و سوزش عضلانی کمتری شدن. من هم در زمان مصرف کافئین (فقط در هفته اول)، دوران ریکاوری سریعتری داشتم؛ اما پس از این مدت با دویدنهای پرشدت، ساق پایم به حالت خشک و نرمال خودش برمی گشت.

مصرف کافئین در کیفیت خواب اثر میذاره

همون طورکه مصرف شکلات تلخ قبل از خواب خوب نیس، مصرف ۲۰۰ میلی گرم کافئین در صبح هم الگوی خواب رو به هم می زنه.

در هفته اول مشکل خواب داشتم، اما پس از اون بدنم به این الگو عادت کرد و کم کم در هفته های بعدی خواب بهتری داشتم.

به نظر من، مصرف روزانه کافئین واسه پیشرفت در کارکرد ورزشی ارزش چندانی نداره. تاثیر افزایش مقاومت به دلیل مصرف کافئین، فقط در چند روز اول که بدنم به این ماده عادت نداشت، مشاهده شد و اون بالاترین درجه گیری همراه با برهم زدن خواب بود.

پس از اون، بدنم کافئین رو به عنوان یه حالت نرمال قبول کرد و وضعیت دویدنم به الگوی قبل برگشت؛ اما در طول این ۳۰ روز، حالت یبوست به طور کامل برطرف شد؛ پس اگه مشکل گوارشی و روده ای دارین، مصرف کافئین می تونه راه حل خوبی باشه.

اگه شمام مانند من، یه ورزشکار تازه کارین می تونین به جای هر روز، فقط قبل از تمرین، کافئین استفاده کنین و فایده های اونو ببینین.

بله، من واسه دریافت کافئین به همون شکلات تلخم برگشتم و قبول کردم که دوی سنگین به هرحال سخته و اثرات اونو روز بعد، بدنم می بینه.

.

منبع : alamto.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *