آوریل 9, 2020

اثر فوق العاده مس بر سلامتی | بیماری

: اثر فوق العاده مس بر سلامتی

: هممون این رو می دونیم که بعضی مواد غذایی هستن که پر از مواد معدنی هستن و از قضا بدن ما شدیدا به این مواد مغذی نیازمنده. مس یه از مواد معدنی لازم بدنه که نقش بزرگی در سلامت کامل بدن اجرا میکنه. به طور مثال مس در استفاده بهینه از چربیا موثره و کمبود اون خطر بروز بیماریای قلبی عروقی رو زیاد می کنه. مس در کبد آدم تجمع داره و هم اینکه در موها، پوست و بافتای جور واجور بدن هم تقسیم شده.

بدن هر فرد بزرگسال حدود ۱۰۰ میلی گرم مس داره. این ماده یکی از ترکیبات تشکیل دهنده چندین پروتئین و آنزیم بدن انسانه و در بیشتر فرایندهای حیاتی بدن نقش داره. مس در استفاده بهینه از چربیا موثره و کمبود اون خطر بروز بیماریای قلبی عروقی رو زیاد می کنه. مس در کبد آدم تجمع داره و هم اینکه در موها، پوست و بافتای جور واجور بدن هم تقسیم شده. این ماده معمولاً از راه مصرف مواد غذایی تأمین می شه و اندازه اون در اجناس طبیعی و تصفیه نشده به مراتب بیشتر از مواد غذایی صنعتیه. پس میشه این ماده رو به صورت طبیعی یا مصرف مکمل گرفت. در این مطلب شما رو با اثر مس روی سلامتی آدم و راه های جذب بیشتر اون آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشین.

مس واسه سلامتی آدم لازمه

مس واسه حفظ استواری و سلامت استخون ها و افزایش کیفیت غضروف و بافتای همبند لازمه. این ماده معدنی هم اینکه روی باروری و رنگدانهای موها و پوست هم اثر داره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هیچ وقت نباید خودسرانه مبادرت به مصرف مکمل مس بکنین. مخصوصا اگه تحت درمان دارویی هستین حتماً قبل از مصرف اون به صورت مکمل با دکتر مشورت کنین.

مس در تشکیل و ساخت کلاژن همون پروتئین موجود در استخوانا، پوست و بافتای همبند نقش موثری داره. این ماده به عنوان یه کاتالیزور در تشکیل گلبولای قرمز شرکت داره. مس در بیشتر آنزیما مجود بوده و در سوخت و ساز پروتئینا و چربیا اثر میذاره و غلاف میلین عصبا رو در وضعیت بهتری نگه می داره. این ماده معدنی باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن و افزایش قدرت باروری می شه. مس در تولید ملانین نقش داره و مسئول تولید رنگ موها و پوسته. پس نمیشه ساده از کنار اینجور ماده مهمی عبور کرد.

اثرات فوق العاده مس

جگر و غذاهای دریایی منبع خوب مس حساب می شن. این ماده معدنی در مخمر، گردو و فندق، حبوبات، غلات کامل، بعضی سبزیجات مانند نخودفرنگی، آرتیشو، آووکادو، تربچه، سیر، قارچ و بعضی میوه ها مانند موز و آلو هست

مس واسه بهبود کیفیت غضروف و مینرالیزه کردن استخوانا لازمه و به حفظ توده استخوانی کمک می کنه. این ماده از بروز بعضی آریتمیا پیشگیری می کنه چون در متابولیسم هوازی گلوکز نقش داره. باید بدونین که عضله قلب نسبت به کمبود اکسیژن بسیار حساسه. مس با اثر روی سنتز پروستاگلاندین خاصیت ضدالتهابی و ضدچسبندگی پلاکتا یافته و مانع از بستن زیادتر از اندازه خون و تشکیل لختها می شه. این ماده معدنی در کنترل کارکرد خوب تیروئید و هم اینکه بهبود تعادل هیستامین و پیشگیری از بروز واکنشای آلرژیک دخالت داره.

مس به طور غیرمستقیم در مقابله با رادیکالای آزاد که باعث پیری زودتر از موعد معمولی سلولا و هم اینکه بروز بیماریای قلبی عروقی و بعضی سرطانا می شن نقش داره.

مکمل مس

اندازه مس لازم روزانه آقایون و خانوما به ترتیب ۱.۵ و ۲ میلی گرم تخمین زده شده. مواد غذایی روزمره می تونه این اندازه نیاز رو برآورده کنه. اما رژیمای سفت و سخت و کاهش اشتها و چیزای دیگه ای به جز اینا جزو عوامل کمبود اون حساب می شن.

جالبه بدونین که کمبود جدی مس با احتمال خیلی کم پیش میاد. این مسئله معمولاً در آدمایی که از اسهال طولانی، نبود جذب درست مواد مغذی در روده ها یا بیماریای مادرزادی مانند آلبینیسم (زالی) رنج می برن مشاهده می شه. کمبود جدی این ماده معدنی باعث بروز خستگی، آریتمی قلبی، تحریک پذیری و بی رنگی موها و هم اینکه فشارخون بالا، کم خونی، بدشکلی استخوانی و نازایی می شه. کمبود جزئی مس هم اثراتی روی سلامتی داره. یافته های پژوهشی که روی ۲۴ مرد انجام شده نشون میده که یه رژیم فقیر از مس می تونه باعث افزایش خیره کننده کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون شه. این مسئله هم باعث افزایش خطر بیماریای قلبی عروقی می شه.

اندازه جذب این ماده معدنی از راه مواد غذایی یا مصرف مکمل نباید از ۲ میلی گرم در روز بیشتر شه. آدمایی که مکمل مصرف می کنن باید اونو در ساعت مشخص از روز و مخصوصا قبل از غذا دریافت کنن.

سازمان بهداشت جهانی دوز مسموم کننده مس رو ۰.۵ میلی گرم واسه هر کیلو وزن بدن یعنی برابر ۳۵ میلی گرم در روز واسه یه فرد بزرگسال اعلام کرده. یادتون باشه که جذب اندازه بالای این ماده معدنی باعث بروز حالت تهوع، دردهای عضلانی و معده درد می شه. مسمومیت زیاد با مس که از آب شامل مس بالا یا آشپزی زیاد در ظروف مسی بروز می کنه هم می تونه باعث بروز هپاتیت مرگبار شه که این مسئله نادره. حالا خوبیش اینه مسمومیت با مصرف مکمل مس مشاهده نشده.

منابع غذایی مس

مس در تولید ملانین نقش داره و مسئول تولید رنگ موها و پوسته

جگر و غذاهای دریایی منبع خوب مس حساب می شن. این ماده معدنی در مخمر، گردو و فندق، حبوبات، غلات کامل، بعضی سبزیجات مانند نخودفرنگی، آرتیشو، آووکادو، تربچه، سیر، قارچ و بعضی میوه ها مانند موز و آلو هست. البته مثل در بعضی آب معدنی ها و آب شیر هم هست. اگه مکمل زینک (روی) مصرف می کنین حواستون باشه که شامل مس هم باشه. چون زینک باعث کاهش جذب مس به وسیله بدن می شه.

اطلاعات دیگه در مورد مس

جذب بالای مس می تونه به خودی خود باعث ایجاد رادیکالای آزاد شه. با این حال مس در تحریک سنتز آنزیمی که رادیکالای آزاد رو نابود می کنه شرکت داره. یافته های بررسیای گذشته نشون میده که دریافت ۳ تا ۶ میلی گرم مس در روز به مدت ۶ هفته هیچ اثر منفی ایجاد نمی کنه. مازاد آهن و ویتامین C یا مصرف زیاد فروکتوز یا قند (ساکاروز) می تونه باعث کنترل مس بدن شده و کم خونی بسازه.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *