فوریه 25, 2020

اثر غذا بر خواب خوش | بیماری

اثر غذا بر خواب خوش
بی خوابی واسه همه پیش میاد، فقط چند ثانیه بعد از این که به خواب رفتید ساعت زنگ می زنه، اونقدر خسته هستین که نمی تونین از تخت خواب بلند شید و بدتر از همه وقتی از جا بلند میشین قیافته تون دیدنیه.
الیزابت سومر، نویسنده کتاب «غذا و روحیه» میگه: در انتخاب مواد غذایی که هنگام شب می خورید دقت بیشتری به خرج بدین. هر کدوم از موارد زیر چه کم چه زیاد بدن شما رو به مدت چند ساعت در حالت ناآرام و ناخوشایندی قرار میدن.
۱ – طمع دهنده های غذا: سیر، شکلای جور واجور فلفل و هر نوع ادویه دیگه صددرصد، غذا رو خوشمزه تر می کنه اما باعث افزایش ضربان قلب و مشکلاتی در هضم غذا می شن.
۲ – خوردن غذای زیاد در وعده شب: اگه بیشتر از اندازه غذا بخورین معده زمان بیشتری واسه هضم لازم داره. خواب شب خیلی با اهمیته پس وعده غذایی پرحجم رو به ناهار اختصاص بدین و واسه شام غذایی سبک در حدود ۵۰۰ کالری بخورین.
۳ – سبزیجات: جا دادن سبزیجات در وعده غذایی شب هیچ ایرادی نداره اما تلاش کنین سبزیجات نفاخ مانند جوونه گندم، گل کلم، کلم بروکلی … رو در وعده ناهار خود استفاده کنین. معده پر از باد هر کسی رو بیدار نگه می داره.
۴ – سرعت غذا خوردن: آروم غذا بخورین و از اون لذت ببرین. وقتی که سریع غذا می خورید همراه با هر لقمه مقدار زیادی هوا به داخل معده می فرستید و همین باعث ناراحتی معده می شه.
۵ – مواد کافئین دار: اثر کافئین حدود ۱۲ ساعت در بدن باقی می مونه. اگه شبا راحت نمی خوابید مطمئن شید دست کم در ۱۲ ساعت گذشته هیچ ماده کافئین داری (مانند چای، شکلات، کوکا و …) مصرف نکردین.
۶ تا ۸ ساعت خواب شبونه نه فقط چشما رو نورانی، پوست رو سرحال و حافظه رو تقویت می کنه بلکه دست کم ۳ سال شما رو جوون تر نشون میده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *