اکتبر 14, 2019

اثرات خوردن روزی یک موز بر روی سلامتی بدن | طب ایرانی

اثرات خوردن روزی یه موز روی سلامتی بدن

خواص موز و اثرات اون روی سلامتی بدن

اگه به شما بگم که یه وسیله نوین و پیشرو واسه کمک به کاهش وزن، کاهش نفخ ورم شکم، مقابله با سرطان و افزایش انرژی، اونم با قیمتی مناسب در دسترس دارین، چه می کنین؟

باید بدونین که موز، میوه ای قدرتمنده و قدرت اون به اثبات رسیده. در مقاله زیر با این مسئله آشنا میشین که خوردن یه موز چه کاری در بدنتون انجام میده. واسه دیدن اثرات موز روزی یه موز به رژیمتون اضافه کنین تا وزن کم کنین و چربی بسوزونین.

 

۲۱. موز نفخ شکم و ورم و پف رو کمتر می کنه

نفخ شکم حتی شکمای خوش ترکیب شش تیکه six-pack رو هم مثل یه کیسه شش تیکه باد کرده می کنه. با مصرف موز با احتباس آب و گاز در شکم مقابله کنین. یه مطالعه که تازگیا انجام شده نشون داده زنائی که یه موز رو در ۲ وعده، به عنوان میان وعده قبل از غذا به مدت ۶۰ روز می خورن، نفخ شکمشون تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده! به چه دلیل؟ این میوه با باکتریای افزایش نفخ در معده مقابله می کنه ضمن این که بهترین منبع پتاسیمه که می تونه به کاهش احتباس مایعات کمک کنه.

 

موز دارای ۱۲ میلی گرم کولین cholineه، یه ویتامین B از بین برنده چربی که مستقیما روی ژنایی که باعث ذخیره چربی در شکم می شن، تاثیر میذاره. ( یکی از دلایل بزرگ شدن شکم آدمایی که مشروب زیادی می خورن اینه که الکل باعث آلوده شدن کولین شده و درنتیجه سب زیاد شدن وزن دور و بر کبد می شه. ) این ویتامین رو می تونین در گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی و خربزه پیدا کنین.

 

۱۹. موز احساس شادی رو سریعتر و بیشتر می کنه

موز فقط از نظر ظاهری به لبخند شباهت نداره بلکه باعث افزایش اونم می شه، چون شامل ویتامین B9 یا فولاته. این ماده مغذی با خواص ضد افسردگی که داره می تونه با ایجاد بستری مناسب با افسردگی مقابله کنه. ( یعنی کمک می کنه تا سروتونین serotonin، ماده شیمیایی که مسئول احساس خوبه، سریعتر وارد مغز شه. ) تحقیقات بروز بالای کمبود فولات در ۵۰ درصد مبتلایان به افسردگی رو نشون دادن و بعضی پزشکان پیشنهاد می کنن که اگه در حال مصرف داروهای ضد افسردگی هستین، واسه این که تاثیر بهتری از این داروها بگیرین، مصرف فولات رو زیاد کنین.

 

۱۸. موز استرس و اضطراب رو کمتر می کنه

به گفته بیجورک Bjork: موز علاوه بر ویتامین B9 که تقویت کننده خلق و خو است، شامل تریپتوفان tryptophanه، " یه پیش ماده واسه ساخت سروتونین" و سروتونین می تونه مهم ترین ماده شیمیایی مغز باشه چون خاصیت ضد افسردگی طبیعی داشته و می تونه اضطراب و بی خوابی رو درمان کنه. همینطور بقیه مشکلات احساسی مانند خستگی، تحریک پذیری، بی قراری، عصبانیت و خشونت رو هم می تونه کم کنه. هم اینکه موز دارای نوراپی نفرین norepinephrineه که عکس العملای " جنگ و فرار " ما رو تنظیم می کنه و باعث تنظیم استرس می شه. موز یه خوراکی واقعی و طبیعی واسه بهبود خلق مثبت و کمک به جلوگیری از افسردگیه. خوبی اش به اینه که واسه مصرف اون نیاز به نسخه نداریم. ( می تونین پوره موز رو در آبی که واسه سم زدایی استفاده می کنین، اضافه کرده و با خیال راحت نوش جون کنین. )

****نوراپی نفرین norepinephrine: هورمونیه که به وسیله غده فوق کلیوی مرکزی و اعصاب سمپاتیک و توابع اون به عنوان یه انتقال دهنده عصبی منتشر شده و به عنوان یه دارو واسه بالا بردن فشار خون استفاده می شه.****

 

۱۷. موز بی خوابی رو درمان می کنه

این خاصیت موز هم به دلیل تریپتوفان tryptophan (یه پیش ماده واسه ساخت سروتونین) است. به گفته کسی بیجورک Cassie Bjork، سردبیر زندگی سالم ، " تریپتوفان trytptophan یه پیش ماده واسه ساخت ملاتونین melatoninه که باعث افزایش آرامش شده و به خواب منظم کمک می کنه. " واسه این منظور می تونین قبل از خواب به جای قرص خواب آور یه عدد موز بخورین.

****ملاتونین Melatonin: هورمونیه که در غدهٔ صنوبری (پینه آل)، غدهٔ کوچیکی در مغز، تولید می شه و به تنظیم چرخهٔ خواب و بیداری در بدن کمک می کنه. مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشتا، حبوبات، میوه ها و سبزیا هست. ملاتونین هم اینکه به صورت مکمل غذایی در بازار هست، هرچند ارزش تغذیه ای شناخته شده ای نداره.****

 

۱۶. موز عضله سازی می کنه

 

اگه بعد از ورزش در ماهیچه هاتون احساس درد کردین یا به اندازه کافی رشد عضله ندارین احتمال داره که منیزیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنین. موز یکی از منابع خوب منیزیمه که می تونه به انقباض و باز شدن عضلات و آرامش و سنتز پروتئین کمک کنه و دلیل افزایش توده عضلانی بدون چربی شه. مصرف منیزم به موشکافی چربی کمک کرده و این روند دلیل می شه بدنتون چربی ذخیره شده در خود رو آزاد کنه.

خواب راحت تر با چای موز: یه راه گرفتن منیزیم نوشیدن چای موزه. کمی آب رو جوش آورده، موز رو شسته و بدون این که پوست بگیرین، سر و ته اونو بزنین و به مدت ۷ – ۱۰ دقیقه اونو جوشونده و بعد موز رو از آب ورداشته و چای موز رو قبل از خواب بخورین.

 

۱۵. موز روند ریکاوری (بازسازی) رو بهتر کنه

پتاسیم به ریکاوری ماهیچه هاتون بعد از ورزش کمک می کنه، رشدشون رو تقویت کرده و باعث می شه بتونین بیشتر ورزش کنین.

 

۱۴.موز قند خون رو اثبات می کنه

به گفته بیجورک " موز به دلایل زیادی منبع تغذیه ای غنی هستش. بهتره پروتئین و چربیای سالم رو با موز استفاده کنین تا سرعت جذب قند موز به جریان خون کاهش پیدا کنه. این کار موثرترین روش هدف دار واسه اثبات قند خونه که به معنی سطح انرژی ثابت و کاهش وزنه (چون سطح قند خون ثابت به لوزالمعده اجازه ترشح هورمون گلوکاگون glucagon رو میده که هورمون چربی سوز است.)

 

۱۳.موز ولع و هوس خوردن رو کمتر می کنه

یکی دیگه از امتیازات ثابت نگه داشتن قند خون اینه که ولع خوردنتون کم میشه. خوردن یه عدد موز بین وعده های غذایی به معنی پرخوری کمتره و دیگه دور و بر کشوها دنبال خوردنی نمی گردید.

 

۱۲.موز احساس سیری بوجود میاره

موزی که به طور کامل نرسیده باشه غنی از نشاسته مقاومه که واقعا در برابر روند هضم مقاومت تلاش می کنن. باکتریای سالم روده رو تقویت کرده و اشتها رو کاهش داده و منتهی به اکسیداسیون مفیدتر چربی می شه.در واقع یه مطالعه نشون داد که جایگزینی فقط ۵ درصد کربوهیدرات با منبع نشاسته مقاوم می تونه چربی سوزی بعد از غذا رو تا ۳۰ درصد زیاد کنه!از اونجایی که موز کال یا موزی که هنوز به طور کامل نرسیده کمی تلخه، واسه بهره بردن از مزیت اون می تونین اونو با دیگر میوه ها مخلوط کرده و به یه اسموتی خوشمزه تبدیلش کنین تا متوجه طعم تلخ اون نشید.

 

۱۱. موز سطح کلسترول بد رو کم می کنه

اگه تازگیا مصرف غذاهای چرب و فسد فودتان بالا رفته احتمال این که چربی ترانس بالایی مصرف کرده باشین هست – یه جور چربی که باعث بالا رفتن سطح کلسترول بد LDL می شه. قبل از این که کارتون به مصرف لیپیتور Lipitor (داروی چربی خون)بکشه، یه عدد موز بخورین.با در نظر گرفتن مطالعه ای که در مجله تغذیه انجام شده، موز شامل فیتو استرولا phytosterolsه که این ترکیبات اثر کاهنده روی کلسترول بد LDL خون دارن. به گفته بیجورک: علاوه بر این موز شامل ویتامین B6ه که تقریبا واسه همه چیز خوبه- سلامت قلب، سلامت دستگاه ایمنی، سلامت دستگاه گوارش و کارکرد سیستم عصبی.

 

۱۰. موز هضم رو راحت تر می کنه

شما همیشه احساس پری می کنین… نه فقط بعد از خوردن؟ موز می تونه به هضم ضعیف شما کمک کنه. موز یه منبع عالی از پری بیوتیک prebiotics و کربو هیدراتای غیرقابل هضمه که به عنوان غذای باکتریای خوب روده ( پروبیوتیکا probiotics) عمل می کنه و عمل هضم رو بهتر کنه– چون شامل fructooligosaccharides هستن. یه سری از مولکولای فروکتوز fructose که منتهی به سلامت بهتر دستگاه گوارش می شه.

 

۹. موز عمل دفع رو منظم تر می کنه

اگه بچه داشته باشین حتما این حقه رو بلدین : فیبر بالای موز می تونه جنب و جوش روده ها رو نرمال کنه. موز با داشتن ۳ گرم فیبر نامحلول به حرکت راحت تر مدفوع در سیستم گوارش و دفع آسون تر اونا کمک می کنه. حتی وقتی که دچار اسهال شده باشین هم خوردن موز کارسازه. به گفته دکتر ایزابل اسمیت Isabel Smith، خوردن موز واسه آدمایی که دچار اسهال شدن، الزامیه چون پروبیوتیکای probiotics موجود در موز از پایه غذای باکتریای خوب روده ما هستن.

 

۸. موز استخوانا رو قوی تر می کنه

با اینکه موز شامل مقدار زیادی کلسیم نیس – کمتر از ۱ درصد نیاز روزانه – می تونن به جذب بهتر کلسیم با وجود پریبیوتیک prebiotic fructooligosaccharides کمک کنه. براساس مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، همونطور که fructooligosaccharides موقع هضم تخمیر می شه، توانایی بدن در جذب کلسیم رو بالا می برن.

 

۷. موز انرژی رو زیاد می کنه

حتما دلیلی هست که دوندگان ماراتن قبل و بعد و در بین دویدن موز مصرف می کنن: موز پر از گلوکزه، بهترین و راحت ترین قند قابل هضم که انرژی بهینه واسه دویدن، پاورلیفتینگ (وزنه برداری) و دوچرخه سواری رو تامین می کنه. خوردن یه عدد موز بعد از تمرین کمک می کنه تا به سرعت انرژی ای که با عرق ریختن در بین تمرین سنگین تخلیه شده، جانشین شه.

 

۶. موز در برابر بیماریای طولانی از شما مراقبت می کنه

حتی اگه موز شامل ویتامین A نبود بازم می تونست به کاهش کمبود ویتامین A کمک کنه. موز غنی از پرو ویتامین A – provitamin A ، کاروتنوئید carotenoids ، بتا کاروتن beta-carotene و آلفا کاروتن alpha-carotene هستن. و براساس مقاله ای که در بولتن غذا و تغذیه منتشر شده، خوراکیای دارای سطح بالایی از کاروتنوئیدا واسه مراقبت در برابر بیماریای طولانی از جمله سرطانا، بیماریای قلبی-عروقی و دیابت به درد بخور هستن.

 

۵. موز جنگ با سرطان رو بلده

دلفینیدین Delphinidin یکی از آنتی اکسیدان های مجود در موزه که دارای خواص ضد توموره. یه مطالعه در سم شناسی مواد غذایی و شیمیایی نشون داده که به کار گیری دلفینیدین تغلیظ شده باعث کنترل رشد و افزایش سلولای سرطانی معده می شه. ضمن این که کنترل وزن هم در کاهش خطر دچار شدن به سرطان موثره.

 

۴.موز فشار خون رو کم می کنه

براساس گزارش سازمان جهانی غذا و دارو FDA" ترکیب سدیم پایین و پتاسیم بالا با کم شدن سطح فشار خون و کاهش زیادی سکته مغزی در افراد و جمعیتا همراه س. خوب حالا چه حدسی می زنید؟ موز پتاسیم بالا و سدیم پایینی داره، این میوه به طور رسمی به وسیله سازمان جهانی غذا و دارو FDA به عنوان کم کننده فشار خون و مراقبت کننده در برابر حمله قلبی و سکته مغزی شناخته شده.

 

۳. موز خون رو غنی تر می کنه

تقویت خون و رفع کم خونی با اضافه شدن آهن موز به خون، ممکن است. به گفته بیجورک " آهن واسه حفظ سطح انرژی مهمه چون که مسئول انتقال اکسیژن به سلولای شماس. کمبود آهن می تونه کاهش وزن رو متوقف کنه چون پایین بودن سطح آهن باعث می شه که بدن واسه حفاظت از انرژی تلاش کنه و در نتیجه سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کرده و نه فقط از دست دادن وزن متوقف می شه بلکه حتی منتهی به زیاد شدن وزن می شه.

 

۲. موز بینایی رو بهتر کنه

به گفته اسمیت :موز شامل ویتامین A و C هستش و هر دو آنتی اکسیدان بوده و واسه تغذیه سالم پوست و چشم لازمن. هم اینکه شامل بتاکاروتن و آنتی اکسیدان هاییه که می تونه از سلو لها مراقبت کرده و در بازسازی آسیبا در سطح سلولی کمک کنه. موز هم اینکه شامل مواد مغذی دیگه مانند ویتامین E و لوتئینه – هر دو واسه سلامت چشم لازمند. لوتئین Lutein یه ماده مغذیه که به کاهش خطر دچار شدن به دژنراسیون ماکولا macular degeneration ( پوچی لکه زرد چشم ) کمک می کنه.

 

۱. موز بدن رو سم زدایی می کنه

موز پر از پکتین pectinه که به عنوان یه سم زدای طبیعی شناخته می شه. این فیبر ژلاتین مانند به ترکیبات سمی خون چسبیده و از راه ادرار اونا رو از بدن دفع می کنه. در واقع براساس مطالعه ای مشخص شده که پکتین مرکبات درزمان ۲۴ ساعت بعد از مصرف، دفع جیوه به وسیله ادرار رو ۱۵۰ درصد زیاد می کنه. ضمن این که پکتین نقش مهمی در از دست دادن سریع وزن اجرا می کنه و می تونه اندازه جذب چربی در سلولا رو محدود کنه!

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *