اکتبر 14, 2019

اثرات خوب و بد نمک بر بدن | تغذیه سالم

اثرات خوب و بد نمک بر بدن

نمک یکی از مواد غذایی لازم واسه بدنه و به کارکرد درست بدن و مغز کمک می کنه. اما مصرف زیاد نمک می تونه خطرات بیشماری رو واسه بدن داشته باشه. این خطرات در آدمایی که فشار خون بالایی دارن، به مراتب بیشتره.

ریختن نمک زیاد در غذا

اثرات به درد بخور نمک واسه بدن:

۱- بیشترین اثر به درد بخور نمک، ثابت کردن ضربان غیر عادی قلبه و به تنظیم فشار خون می کمک می کنه.

۲- خارج کردن اسیدیته زیادی که در بدن به وجود اومده.

۳- حفظ تعادل مقدار قند خون

۴- جفت و جور ساختن انرژی لازم واسه بدن

۵- کمک به کارکرد درست سلولای عصبی

۶- جذب مواد مغذی

۷- صاف و نرم کردن حنجره و جلوگیری از چسبناک شدن مخاط که معمولا در تنگی نفس دیده می شه.

۸- واسه مریضی زکام و سینوزیت خیلی خوبه.

۹- نمک یه آنتی هیستامین طبیعی هستش.

۱۰- جلوگیری از کرامپ یا گرفتگی عضلانی

۱۱- جلوگیری از ریزش بزاق در بین خوابیدن

۱۲- واسه ساخت استخون مهمه. یکی از مهم ترین دلایل پوکی استخون، کمبود نمک و آبه.

۱۳- واسه تنظیم خواب مهمه و به عنوان یه هیپنوتیسم طبیعی عمل می کنه.

۱۴- نمک یه تیکه از درمان بیماران دیابتیه.

۱۵- به کار گیری نمک روی زبون، موجب توقف سرفه های خشک می شه.

اثرات خوب و بد نمک بر بدن

با این همه خواص به درد بخور، به چه دلیل نمک زیاد، واسه بدن مضره؟

نمک از املاح سدیم و کلر تشکیل شده. در بزرگسالان، وقتی که مقدار سدیم دریافتی زیاد باشه، بدن آب زیادی رو نگه می داره و مقدار مایعات جمع شده در بدن بسیار زیاد می شه.

خیلی از محققان می گن که همین عامل باعث پرفشاری خون می شه و این خود عاملیه واسه مریضی قلبی و سکته، چون این مقدار زیاد مایعات در بین عبور از قلب به اعضای بدن می رن و باعث خستگی و درد در انداما می شن و این خود عاملیه واسه ظاهر شدن مریضی کرونری(انسداد رگای قلب).

در بدن بزرگسالان، مقداری از نمک دریافتی از راه کلیه ها و بوسیله ادرار کردن از بدن خارج می شه. اما در بدن نوزادان، کلیه ها هنوز توانایی کافی واسه خارج کردن نمک از بدن رو ندارن.

این رو بدونین که به نوزادان(به خصوص تا ۴ ماهگی)، غذای پُر نمک ندین، چون در بدنشون جمع می شه و چون نمی تونه خارج شه، باعث مریضی کلیه، کبد، آسیب به مغز می شه و در شرایط زیاد به مرگ نوزاد میرسه. به خاطر همین، کارشناسان تغذیه سفارش به دادن شیر مادر و یا شیرخشک به نوزادان می کنن.

نمک باعث افزایش یا کاهش وزن می شه؟

نمک موجب افزایش یا کاهش وزن نمی شه. در واقع نمک هیچ کالری نداره.

مصرف زیاد نمک، به دلیل نگه داری زیادتر از اندازه آب در بدن، باعث زیاد شدن وزن موقتی می شه و برعکس اون، مصرف کم نمک، به خاطر بیرون کردن آب از بدن، می تونه موجب کاهش وزن موقتی شه.

جالبه بدونین که بیشتر غذاهای رژیمی، بدون نمک هستن و کاهش وزن ایجاد شده در این رژیما، فقط به خاطر دفع مقدار زیادی آب از بدنه و اگه بعد از این رژیم، از غذاهای دارای نمک استفاده کنین، به همون وزن قبلی خود می رسید!

مقدار زیاد نمک در غذا، باعث افزایش کالری و کاهش فیبر غذایی می شه و این غذا کلا مشابه غذاهای حاضری و آماده (FAST FOODS) است.

نمک و تخم مرغ

چه مقدار نمک واسه بدن مضر نیس؟

کارشناسان مصرف دست کم ۶ گرم نمک در روز رو پیشنهاد می کنن. ولی در کودکان این مقدار باید خیلی کم شه.

تخمین زده شده که اگه ۲-۱ گرم نمک در روز مصرف شه، اندازه بیماریای قلبی به صفر می رسه.

سن مقدار نمک پیشنهاد شده

بزرگسالان ۶ گرم در روز

۱۴-۱۱ سال ۶ گرم در روز

۱۰-۷ سال ۵ گرم در روز

۶-۴ سال ۳ گرم در روز

۳-۱سال ۲ گرم در روز

نوزادان ۱۲-۷ ماه ۱ گرم در روز

نوزادان ۶-۰ ماه کمتر از ۱ گرم در روز

محققان در این مورد بسیار تحقیق کردن و به این نتیجه مهم رسیدن که غذاهای خوشمزه دارای مقدار زیادی نمک هستن و این خود عاملیه واسه دچار شدن به پوکی استخون، تنگی نفس و سرطان معده.

پیتزا، همبرگر و ساندویچ سوسیس بیشتر از ۱ گرم نمک دارن و این مقدار ۳/۱ مقدار پیشنهاد شده واسه کودکان ۶-۴ ساله.

بعضی از شیرینیا و کورن فلکسا(یه جور غذای صبحونه) بیشتر از یه بسته چیپس یا پفک، نمک دارن.

نکات لازم واسه محدود کردن نمک در بدن

سر سفره غذا از نمکدان استفاده نکنین.

مقدار زیادی سبزیجات و میوه جات تازه استفاده کنین. غیر از اثرات به درد بخور مصرف میوه ها و سبزیجات، پتاسیم موجود در اونا باعث تعادل نمک می شه.

بهتره نمک رو کم استفاده کنین، اما اگه می خواین اونو در غذا بریزین، نمک رو در آخرین مرحله پخت، به مقدار خیلی کم اضافه کنین.

ورزش کنین.

خدا نعمتای بیشماری واسه ما آفریده س، ما نباید در هیچ موردی (حتی غذا خوردن) اسراف کنیم و زیاده از حد مصرف کنیم، چون که عواقب و اثرات بد اون بعدا مشخص می شه.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *